Opkrabbelen uit een recessie naar een volgend tijdperk met nieuwe technologieën: dat is de uitdaging waar de installatiebranche de komende jaren voor staat. Belangrijkste valkuil is dat de branche vervalt in oud gedrag, terwijl een volledig nieuwe aanpak nodig is. Dat vraagt om continu opleiden van het huidige en nieuwe personeel, maar ook moet je als bedrijf zorgen dat je processen op orde zijn om exibel in te spelen op die snellere toekomst, vertelt Theo Ockhuijsen, TVVL bestuurslid, Innovatiegroeplid van Uneto-VNI, adviseur van OTIB en eigenaar van Innovatie Express & BIMpuls.
De recessie die een kleine tien jaar geleden werd ingezet, heeft er in de installatie- en bouwbranche in gehakt. Veel bedrijven hebben die recessie aangepakt op een eendimensionale manier, stelt Theo Ockhuijsen terugkijkend vast. “De omzet ging naar beneden, bij veel bedrijven ging het wel om 50 procent minder omzet die ze moesten wegademen. Dat deden de meeste bedrijven door kosten te reduceren. Echter, door onvoldoende toekomstvisie is er niet gereorganiseerd naar een stip op de horizon, maar alleen met een blik op het heden.” Dat resulteerde in op het oog financieel gezonde bedrijven, maar die inefficiënt werken. “En als dan de omzet weer fors omhoog gaat, dan stijgt het resultaat niet voldoende mee. De proces- sen in het bedrijf zijn immers nog steeds inefficiënt. Je moet dus ‘je huis’ op orde hebben. Kennis is daarbij onontbeerlijk. De echte oplossing is dus niet eendimensionaal, maar kent meerdere dimensies.”
Download gehele uitgave: 2018 januari-TVVL-Expertinterview Theo Ockhuijsen